26. 10. 2008

Noma - 10. najlepšia reštaurácia na svete

O tom, aké to je sa najesť v 10. najlepšej reštaurácii na svete, sa s nami podelil Miroslav Hudák. Na jeho želanie nieje text doplnený o diakritiku : ). Ilustračné fotografie sú taktiež od neho.


Noma

Napisat par slov ku kodanskej restauracii Noma je pomerne tazke. Okrem toho, ze som viac na obraz ako na slovo, nemam tak vycibreny jazyk na jemne rozlisovanie chuti ako poctivi gurmani, mam len rad dobre a zaujimave jedla. Toto je presne to, co som ocakaval, ze mi Noma ponukne. Nemusim snad ani hovorit, ze sa mi to potvrdilo na plnej ciare.

Na napad ist do tejto restauracie som prisiel, ked som si rano na hoteli hladal informacie o zaujimavostiach v Kodani, kde som sa prave nachadzal. Nahodou som nasiel, ze je tam 10. najlepsia restauracia na svete, najlepsia v Dansku a Skandinavii. To je vec, ktora sa neda len tak prehliadnut a tak som dufajuc, ze chytim stol cez obed, opustil hotel.



Noma sa nachadza tam, kde by to nikto necakal. V pomerne osarpanej budove v od centra odlahlom pristave, i ked s vyhladom na staru burzu (Borsen) a ked sa clovek dobre pozera, aj na novu operu (Operaen). Treba vsak povedat, ze ako je budova zvonku nenapadna a osarpana, zvnutra je velmi pekne a vkusne zariadena a ak mozem ako stredoeuropan povedat, posobi seversky.

Po prichode ma uvital casnik, bolo vidiet, ze si ma premeral pohladom, mrkol na anonymneho kuchara v predkuchyni, kde sa pripravovali finalne pokrmy a ktora bola viditelna aj z restauracie samotnej a posadil ma do lounge s tym, ze uvidi, ci maju stol. Po chvilke prisiel este dalsi casnik a mrkol na mna, po este dalsej chvilke prisiel ten prvy a povedal, ze nakoniec pre mna stol nasli. -- Kedze som taketo nieco ocakaval, obliekol som sa pomerne slusne, yuppicky - cierne tricko, velmi-tmavomodre rifle, cierne topanky a "sportove" sako. Uvodnym pohovorom som teda pravdepodobne presiel a usadili ma.

Teraz zacina ta tazka cast -- popis jedal. Oficialne boli papierovo styri chody -- velke obedove menu, ktore sa prakticky nemeni a ak sa meni, tak len velmi pozvolna - takze to nie je menu, ktore by si clovek chodil davat denne a ani na to nie je urcene. Kazdopadne, pocas dvoch hodin, co som tam bol, mi casnici doniesli 9 druhov pokrmov, z ktorych 6 je aj na fotografiach -- apropos, fotografie - bolo mi mierne trapne fotit kazde jedno jedlo, tak som im vysvetlil, ze okrem ineho budem o restauracii pisat blog a chcem fotky; snad to chapali.



Chody:
0) chlieb -- domaci, peceny, dva druhy muky, peceny v muffinovych formach, takze v tvare muffinov, podavany s dvoma pomazankami - syrovou na islandsky sposob (s nejakou zeleninoua) a tukom -- dobre na zabijanie casu medzi chodmi, ale vela ho nebolo -- dokopy padli dva ci tri muffiny -- syrova pomazanka bola velmi mnam
1) prepelicie vajicko -- vtipna chvilka pri jeho podavani, kedze prisiel casnik a narychlo zamrmlal, ze je to boiled egg atd... a ja som chvilku ostal zarazeny,... a chvilku mi trvalo, kym som sa spamatal, ze by som to mal aj zjest -- kedze ma casnik videl uz nefunkcneho, prisiel zamnou, ze ako mi chutilo -- a ja ze,... ehm, este som ho nezjedol -- na co na mna dost zacudovane pozrel a ospravedlnil sa :)
2) "keks" z naslanaheho syru s ciernym kaviarom (to ako plnka), horna chrumkava cast opeceny syr, spodna cast kuracia koza (ak som dobre pochopil) -- chutilo to vyborne
3) domace redkovky (2ks) v -- ja fakt netusim com -- podavali to v malom kvetinaci - klasickom cervenom palenom -- v ktorom bol nejaky dip a nieco hnede, co sa velmi podobalo na zeminu -- ale nechutilo to ako zemina -- a samozrejme redkovky samotne -- redkovky poznam, ale bolo dobre, klasicke redkovky -- kedze my si vieme dopestovat organicke redkovky aj tu, nic zvlastne pre nas
4) dalsi "keks", tentoraz uz je na fotke -- zvlnene -- tazko povedat, co presne to bolo, ale bol tam syr, chutilo to velmi dobre (vravim, ze neviem o jedle rozpravat)



V tomto momente mi doniesli menu a vybral som si co si dam na jedenie -- menu velmi vkusne, rozdelene na dve casti -- prva cca 8 stran jedlo a zvysok VELA stran vino -- nechcel som alkohol, dal som si len jedlo -- velke 4 chodove lunch menu

5) Sepia, zelenina, vselico mozne, neviem identifikovat co to bolo, ale bolo to vynikajuce -- sepia bola podavana ako obdlznik, ktory ked clovek posunul nozikom zistil, ze je predkrajany na male kococky, co bolo perfektne a velmi dobre sa potom sepia dala vychutnat -- tento chod bol este stale mimo menu a dajme tomu, ze mozeme povedat, ze zadarmo (i ked o to tam naozaj neslo)
6) Mozem citovat menu: "Mackerel and grilled cucumber, Dill and nasturtium leavesl" a mozem povedat, ze aj ked nie som velky priaznivec uhorky, bolo to velmi dobre, ryba priam perfektna, i ked chvilku tam bolo tej uhorky az prilis vela. Zaujimavy moment je ten biely prasok, co je zladovately chren -- dodalo to celemu jedlu zvlastnu chladnost a sviezost a ked sa to zmiesalo s tou omackou z oleja a uhorkovej stavy, bolo to velmi chutne a mliecne.
7) "Ramson onion and onions from Laso, Onion-cress and onion bouillon" -- inak povedane, cibulka, cibulka a cibulka -- a este cibulka -- zvlastna a velmi dobra chut, moj nazor sa rozchadza o tom, co bola zac ta omacka -- ale myslim, ze to bol kaviar (opravte ma, ak mate iny nazor) -- velmi prijemne, chutne a prve naozaj teple jedlo
8) "Lamb breast and cauliflower stems, Sorrel and watercress" -- hlavne jedlo, jahnacie prsicka, podla slov cloveka, ktory mi to priniesol pripravovane 36 hodin, zelenina -- omacku bohuzial neviem, mozno gurmani povedia, co to bolo zac :) -- kazdopadne, mimoriadne dobre maso, velmi jemne a skvele chutiace -- mierne slano, akoby tam bol syr -- a nebol... velmi zvlastne. Taktiez k tomuto chodu sa viaze zaujimava story, kedze mi ho priniesol ten anonymny kuchar zo zaciatku pribehu -- pozeral som potom fotky na stranke a ten casnik sa pokial si pamatam velmi napadne podoba na chief-a a majitela v jednej osobe :)
9) Dezert -- "Fresh blueberries, Pine and thyme" -- ako casnik povedal, ked doniesol -- ma to byt prechadzka po skandinavskych lesoch -- a teda bola -- okrem boruviek (ako sa to povie slovensky) a ostatneho spominaneho tam bol sorbet z lesnych plodov, vanilkova zmrzlina a este vselico dalsie, co si nepamatam -- i ked vanilka uplne v lese nerastie... :) ale nemusim hovorit, ze to bolo skvele.



Summa summarum, chapem, preco si restauracia vysluzila 2* v Michelinovi a 10. vo Forbes. Mozem vrcholne odporucat ako zazitok. Jediny problem je, ze dostat sa tam len tak lahko nejde. Ja som mal okrem toho, ze som presiel "vstupnym pohovorom" stastie aj v tom, ze tam ten stol naozaj bol. Casnik, co som sa s nim chvilku bavil spominal, ze je problem aj cez obed -- a veceru treba rezervovat 2,5 - 3 mesiace vopred... inak, staff velmi prijemny a ochotny.

Cena za cely obed -- obed (525 DKK), apple juice (60 DKK), voda (55 DKK) + tip -- dokopy 700 DKK, co je podla googlu 2800 SKK.
Hodnotenie -- absolutne davat nebudem, na to mam prilis malo top restauracii pochodenych, ale 4.7 out of 5.0 a u mna zatial absolutna #1.

www.noma.dk
Flickr Noma by M.H.

1 komentár:

smoet povedal(a)...

ciro cira zavist