18. 10. 2010

Ako posielať tlačové správy tak, aby ste neboli na smiech

Pred nejakým časom sa mi dostal do rúk blog jednej mladej dámy (snažila som sa to nájsť, no neúspešne). Pracuje vo firme, kde sa stará aj o spracovávanie životopisov. Veľmi trefne napísala základné rady a výstrahy ako zaujať a ako naopak pochovať svoje šance.

Ja pracujem v oblasti médií. Starám sa o informačný portál a jednou z mojich denných povinností jen publikovanie tlačových správ a článkov, ktoré mi prídu. Musím sa priznať že často musím na chvíľu prerušiť prácu a buď sa začať smiať, alebo sa chytať za hlavu, či to myslia vážne. Jasné, česť výnimkám, ktoré posielajú perfektný materiál, no takých je minimum. Možno aj preto si ich o to viac vážim, že s ich textami nezabijem niekedy aj pol hodinu.

Rada by som teda poskytla zopár krátkych rád, ako nevyzerať ako amatér, prípadne
zabávač „nahadzovačov textov“.

- Neposielajte zbytočne dlhé texty. Menej je niekedy viac a články, ktoré sú výstižné a k veci majú lepšiu čítanosť ako päťstranové eposy o polohe ToiToi búdok na festivale.

- K textu patrí nadpis. Len ak by ste nechceli, aby sme trpeli nudou a klesala naša kreativita. Mimochodom trojriadkový nadpis je fakt super, ale nie pre čitateľov.

- Elementárnou možnosťou ako zo seba spraviť hlupáka je poslať text s množstvom chýb. Dĺžne, mäkčene, i/y, veľké písmená a spol. o vás neprezradia nič pekné. Mimo iného s tým máme potom starosti my a v duši vám bodáme špendlík do pomyselnej woodoo bábiky.

- Väčšina stránok má svoj design manuál. Prípadne konkrétny grafický spôsob ako uverejňuje texty. Tri druhy písma, osem veľkostí, päť farieb a do toho bold a italic je vážne scestné a zbytočné. To je
znak amatéra na prvý pohľad! Jednoduchým boldom zvýraznite základné info.

- Ani zarovnanie textu na stred vám nepomôže. Alebo ste azda niekde videli takto zarovnaný text? Možno tak na teletexte, alebo v novinách v inzeráte na predaj sezónnej zeleniny.

- Ak ide o médium na internete, je vcelku k veci napísať na spodok textu nejaký link na stránku, kde sa prípadný záujemca dozvie viac.

- Veľa stránok uvádza na konci textov aj zdroje informácií. Je dobré, ak pripíšete, kto text napísal a k akej spoločnosti/festivalu patrí.

- ak posielate fotografie, akýmkoľvek spôsobom ich popíšte. Naozaj netušíme kto je kto na nich a ku ktorej časti textu ilustrácia prislúcha. Ak tak neurobíte nedivte sa, nemáme kryštálovú guľu a nie
všetko, čo príde vám jednoznačne logické tak aj reálne je.

- Keď už sme pri fotografiách. Nejdeme z nich tlačiť billboardy, takže pokojne stačí veľkosť 650px, dlhšia strana.

Mimochodom, pekný príklad. Včera mi prechádzal jeden mail asi 10min. Už som sa "tešila" na nejaké vtipné video o nejakom usmievajúcom sa dieťati. A nie nie, bola to 4,5 megová tlačovka so smilíkmi, ružovou, na stred zarovnaná a so štvorčekmi namiesto niektorých písmen. Ako bonus bol pribalený 18,6 megový rar s fotkami. Pre predstavu – bolo ich 6, v princípe podobných záberov, každá s dĺžkou väčšej strany okolo 7 650 px. Že díky, toto je vtip?

- V prípade, že by ste radi svoju tlačovú správu obohatili o video, zvýraznite embed kód/link výrazne. V niektorých redakciách dávajú naozaj len „copy -paste“ a nevšimnú si to.

- Texty prosím dodávajte v prílohe. Detto aj fotografie. Dolovať to z mailu, či fotky z *.doc, vie byť niekedy komplikované.

- Sprievodný text mailu prosím píšte stručne a jasne. Upozornite na priložené fotky a iné materiály. Jasné, že nás zaujíma ako si ceníte možnosť publikovania textu a vážite média a času. Ale keď si náš čas tak ceníte, ochudobnite nás o litánie a dajte nám tak možnosť ísť radšej v pokoji skôr na obed.

- Smilíci, vďačná to téma. Ak chcete pôsobiť ako novinár a nie ako niekto z hornej dolnej, prosím, obmedzte smilíky na absolútne minimum. Je to infantilné a väčšina médií ich ich maže z textov ako prvé.

- Online médiá sa často stretávajú aj s tým, že majú v texte linky na rôzne stránky. Prosím, označte takéto linky viditeľne.

Jasné, dalo by sa to všetko ešte omnoho viac rozvinúť, no základ som snáď načrtla. Ak aj vy rozosielate maily médiám, stačí ak nám pošlete jeden, netreba 3x to isté. Myslite na to, že aj človek, ktorý váš text dostane je úplne normálna osoba ako vy a nekomplikujte jej prosím život. Tlačová správa by mala byť tak na jednu normostranu (pre laikov je to dajme tomu veľkosť A4). Nerobte zo seba hlupáka a terč posmechov v redakciách.

Držím palce a snáď som pomohla. Možno aj sebe : ) (áno áno, smilík)

2 komentáre:

Ronoka povedal(a)...

hlavne by bolo dobre, aby si ludia, ktori tie tlacove spravy pisu vedeli, ako sa maju pisat. Odporucam tenku knizku Techniky Public Relations od Romana Bajcana.

Tomas povedal(a)...

Dobre zhrnutie.
Este by som dodal ze najdolezitejsia informacia sa pise na ZACIATOK.